Löydä rohkeus aloittaa uusi urheilu tai aktiviteetti! – osa 1

Niin monet meistä haluaisivat olla aktiivisempia, mutta syystä tai toisesta tämä ei tapahdu. On olemassa loputtomia syitä, jotka estää meitä tekemästä mitä haluaisimme tehdä, kuten ajanpuute, raha, prioriteetit, puute kumppanista, jonka kanssa tehdä näitä asioita, ja pelko joko siitä, että muut tuomitsevat sinua tai että epäonnistut.Meillä kaikilla on hetkiä, jolloin nämä syyt ovat merkittäviä, mutta paras tapa voittaa on lopettaa ajattelemasta mikset voisi tehdä sitä ja vain tehdä se joka tapauksessa! Helpommin sanottu kun tehty, tiedän, mutta saatat päätyä kokeilemaan muutamia erilaisia urheilulajeja, harrastuksia ja harjoitustyyppejä ja löytää jotain, jota todella rakastat. Eikä se todennäköisesti ole niin vaikeaa kunluulet.

Vinkkejä, joilla voit saada luottamusta ja rohkeutta olla aktiivisempi tai aloittaa uusi harrastus

Kaikki on helpompaa, kun sinun ei tarvitse tehdä sitä yksin, ainakaan ensimmäisellä kerralla. Jos olet kuin minä, ja pelkäät uusiin paikkoihin ja uusien ihmisten tapaamista, etsi ystävä, joka tulee ensimmäiselle Zumba tunnille kanssasi tai kuntosalille kanssasi. Useimmat kuntosalit ja ryhmäliikuntatunnit tarjoavat ilmaista kokeilua uusille lajia kokeileville ja pidempään harrastajille ilmaisen kokeilun kaverille. Eli, jos tiedät jonkun, joka jo harrastaa sitä, mitä haluaisit kokeilla, voit kysyä josko pääsisit hänen tunnilleen kerran kokeilemaan. Tai sitten voit kaverisi kanssa kokeilla jotain uutta yhdessä. Mieti, mikä urheilulaji tai aktiviteetti olisi sinulle mieleinen ja millaisesta liikunnasta nautit nyt tai jos et ole liikkunut hetkeen, mieti mistä pidit nuorempana. Kirjoita lista siitä, miksi haluat aloittaa urheilun ja mitä positiivisia asioita saat siitä. Kun tulet väsyneenä kotiin töistä ja pohdit, jaksatko mennä liikuntatunnille, katso listaa uudelleen ja muista miltä sinusta tuntuu joka tunnin jälkeen. Et varmasti halua missata treeniä kovin kevyesti. Jos et ole varma jostain lajista, etsi tieto siitä, miten se toimii tai puhu ihmisille, jotka jo osallistuvat siihen. Voit myös ottaa yhteyttä liikunnanohjaajaan ja kysyä kaikki ne asiat, joita sinua askarruttaa.  Kannattaa muistaa, että kaikki urheiluseurat ja vapaa-ajan aktiviteettiryhmät ottavat aina mielellään vastaan uusia harrastajia ja tukevat uusia jäseniä.

Vinkkejä, joilla voit saada luottamusta ja rohkeutta olla aktiivisempi tai aloittaa uusi harrastus

Voit myös yhdistää liikunnan ja matkailun tai seikkailun vaikka tekemällä vaelluksia. Kenties tiedät mahtavan paikan, jossa on henkeäsalpaavat näköalat, jolloin voit päättää kävellä sinne sen sijaan, että ajat sinne autolla. Tai tee matka rannikolle ja opi surffaamaan tai sukeltamaan ystävän kanssa. Tai miltä kuulostaa aktiivinen treeniloma jossain lämpimässä maassa, jossa voit viettää päivät uiden, pyöräillen, harrastaen joogaa, zumbaa, tennistä ja paljon muuta? Tiedä, ja muista, että se on sinulle hyödyksi ja teet sitä itsesi vuoksi. Anna tämä aika itsellesi lievittääksesi stressiä, anna itsesi keskittyä johonkin aivan muuhun aktiviteettiin ja saada ajatuksesi pois työasioista tai arkipäivän touhuista. Anna itsellesi mahdollisuus kasvaa, oppia ja asettaa tavoitteita. Ajattele tätä liikunta aikaa sinun aikanasi, eikä vain ylimääräisenä asiana, joka on hoidettava. Anna tämä aika itsellesi. Tee jotain, mistä nautit, sen sijaan että pakotat itsesi tekemään jotain, vain koska se on paras tapa laihduttaa tai vastaavaa. Voi olla vaikea pistää itsesi likoon ja mennä, mutta usein vaikein osa on itse aloittaminen. Ole avoin kokeilemaan uusia asioita ja integroimaan harjoitus omaan elämäntapaasi ja tulet tuntemaan olosi niin paljon paremmaksi, kun olet tehnyt sen! Oletko valmis aloittamaan uusi harrastus vai tarvitsetko vielä hieman lisää rohkeutta? Mikäli tämä ei vielä vakuuttanut sinua, seuraavassa osassa puhumme syvemmin rohkeudesta ja sen määritelmistä.