Parhaimmat talviurheilulajit aloittelijoille

Talvi on hyvää aikaa harrastaa erilaisia ulkoilulajeja. Kun ulkona on kylmä, liikunta tekee lämpimäksi ja virkeäksi. Toiset ihmiset ovat todellisia talvi-ihmisiä ja rakastavat lunta ja kylmyyttä. Toiset kokevat talven aika raskaaksi juuri sen kylmyyden ja pimeyden takia. Siksi jokin mukava talviharrastus voikin olla hyvä idea. Se tuo lisää sisältöä vapaa-aikaan ja piristää mieltä sekä kehoa kylmän talven keskellä.

Talviharrastuksista mieleen tulee vain hiihtoa ja luistelua, mutta mahdollisuuksia on paljon muitakin. Läheskään kaikki eivät syty hiihdosta, eikä tarvitsekaan. Hiihto ei myöskään lajina sovi kaikille. Se vaatii jonkun verran tasapainoa, ketteryyttä ja koordinaatiokykyä. Toki se on lajina muuten melko helppo ja sen harrastaminen Suomessa on mahdollista kesäisinkin erilaisissa hiihtotunneleissa. Mutta unohdetaan hiihto ja kaikki muu suksilla liikkuminen. Katsotaan vähän muita vaihtoehtoja, joita ei yleensä mainita talviurheilusta puhuttaessa. On monia lajeja, joihin ei tarvita suksia tai luistimia. Valittavana on lajeja, jotka sopivat paljon paremmin aloittelijalle. Mukaan tarvitaan vain hieman seikkailumieltä ja positiivista asennetta.

Vaihtoehtoiset lajit

Kelkkailu on mukava harrastus ja onnistuu melkein missä päin Suomea tahansa, kunhan maassa on tarpeeksi lunta. Mutta onko se edes urheilua? No ei välttämättä ihan sitä perinteisintä, mutta mukava harrastus silti. Ja ei pitkiä matkoja ihan täysin hikoilematta ajella, riippuen tietenkin maaston haastavuudesta. Pohjoisemmassa kulkee aivan oma tieverkko kelkoille ja matkan varrella voi pysähtyä, vaikka laavulle makkaranpaistoon.

Avantouinti

Avantouinti sopii kenelle tahansa. Jos siihen haluaa lähteä tosissaan mukaan, järjestetään avantouinnista myös kilpailuja aina kansainvälisellä tasolla asti. Sillä on myös lukuisia hyviä terveysvaikutuksia. Monet avantouimarit kertovat pysyneensä paljon terveempänä kylmän talven keskellä avantouinnin välillä, yöunet paranevat ja keho voi kaikin puolin paremmin. Avantouinti ei kuitenkaan sovi kaikille kuten sepelvaltimotautisille.

Lumikenkiä käytettiin aikanaan ihan jokapäiväisinä apuvälineinä lumisilla teillä kuljettaessa. Nykyään kengät ovat kehittyneet ja niillä voi tehdä joko pidempiä tai lyhyempiä retkiä luontoon. Lumikenkäkävely on erittäin hyvää liikuntaa, joka vaikuttaa kokonaisvaltaisesti koko kehoon. Retki luontoon parantaa myös mielialaa ja auttaa unohtamaan päivän huolet ja murheet. Sopii erityisesti muutenkin kävelemisestä pitäville ihmisille.

Potkukelkkailua ajatellaan lähinnä vanhusten ja lasten lajina, mutta tästäkin harrastuksesta voi jopa luoda itselleen kansainvälisen kilpauran. Potkukelkat eivät ole enää niin suosittuja kuin 20 vuotta sitten, mutta niitä myydään edelleen Suomessa noin 20 000 joka vuosi. Potkukelkkailu on hyvää liikuntaa ja sen voi yhdistää moneen arkiseen asiaan kuten vaikka kaupassa käyntiin.

Kalastuksen ja ruoan ystävät voivat lähteä pilkille. Pilkkiminen ei ole ehkä sitä kaikkein rasittavinta liikuntaa, mutta sopii hyvin talviharrastukseksi. Mukaan tarvitaan vain perusvälineet pilkkimiseen, lämpimät vaatteet ja paljon kärsivällisyyttä. Pilkkikilpailut ovat talvisin suosittuja Suomessa ja niitä järjestetään paljon. Varovaisuutta pitää olla etenkin aikaisin talvella ja myöhään keväällä jäiden sulaessa.

Curling on todella mielenkiintoinen laji. Vaikka sitä on pelattukin jo pitkään, todelliseen suosioon se pääsi vasta 90-luvun lopussa. Curlingia voi kokeilla paikallisen seuran kanssa ja mukaan pääsee helposti, jos kokeilu innostaa jatkamaan. Lajia ei ole vaikea oppia, mutta se vaatii keskittymistä ja tarkkuutta. Lajia voivat harrastaa myös liikuntavammaiset ihmiset ja se sopii erittäin hyvin aloittelijoille.

Talvisin on siis mahdollista harrastaa paljon muutakin kuin hiihtoa tai luistelua. Kannattaa lähteä rohkeasti kokeilemaan mikä olisi itselle sopiva laji. Talven kylmien päivien täyttyessä mielekkäästä harrastuksesta koko kylmä aika kulkee nopeammin ja samalla olo paranee ja kunto kohenee.