Millaista talviliikuntaa voi harrastaa yksin

Millaista talviliikuntaa voi harrastaa yksin

Talviurheilu sisältää kaikki lajit, mitä harrastetaan ulkona talvikauden aikana. Yleensä asiaan liittyy jää, lumi ja pakkanen. Suomen talvi ei ole sama kuin esimerkiksi Espanjan Aurinkorannikon talvi, jossa lämpötila on helposti yli 20 astetta lämmintä, kun taas Suomessa se voi helposti olla 20 astetta pakkasta. Kova pakkanen rasittaa kovasti sydäntä, supistaa pintaverensuonia ja kylmä tuuli pakkaseen yhdistettynä voi vaurioittaa todella pahasti esimerkiksi ihoa. Kovalla pakkasella kannattaa suojautua kunnolla, eteen pitää laittaa hengityssuojainta. Tärkeää on ettei hengitä pelkästään nenän tai suun kautta, vaan käyttää molempia. Usein hengityssuojainta vähätellään eikä ilman kylmyys olekaan se ongelma, vaan ilman kuivuus. Huippusuoritusta ei kannata kuitenkaan tavoitella kovilla pakkasilla ja kannattaa lämmitellä jo sisällä ennen kuin lähtee ulos. Talvilajeja on monia, kannattaa valita sellainen mikä on itselleen mieluisin, jota sitten harrastaa pitkään eikä jätä yhden kerran jälkeen. Yleisimmät talvilajit ovat hiihto, luistelu, laskettelu eri välineitä käyttäen, lumikenkäily ja jääkiekko. Tässä artikkelissa keskitytään sellaisiin lajeihin ja sellaiseen liikkumiseen jota voi, mutta ei tarvitse tehdä yksin.

Hiihto ja luistelu

Hiihto on mahtava lajina. Se kehittää kroppaa kokonaisvaltaisesti ja murtomaahiihto on yksi suosituimmista liikuntalajeista Suomessa. Se kehittää kestävyyttä, lihasvoimaa ja yleistä kuntoa. Sitä voivat harrastaa kaikki, vaarista lapseen ja se on laji, joka on helppo aloittaa varsinkin tasaisessa maastossa tai jopa jäällä. Kokeneemman murtomaahiihtäjän tulisi valita sellainen maasto, joka on haasteellinen, eli vaihteleva ylä- ja alamäkeineen. Hiihto parantaa kehon hapenottokykyä ja lisää tasapainoa. Se on oiva keino laihtua, koska samanaikaisesti sekä ylä- ja alakroppa tekee työtä.

Luistelu sopii sellaiselle, joka haluaa kehittää tasapainoa sekä lihaskuntoa. Luistelu on kestävyyslaji. Se on hauskaa ja sitä voi tehdä koko perheen kanssa; sitä voivat harrastaa lapsetkin. Luistelua voi harrastaa välineillä tai ilman. Taitoluistelu on tietysti laji erikseen, siinä pitää harjoitella tekniikkaa ja lisätä hieman taiteellisuutta. Siinä kehittyy erityisesti tasapainon lisäksi koordinointikyvyt. Luistella voi myös jään päällä luonnossa ja se on noussut nyt trendiksi. Onhan se taianomaista luistella luonnon jään päällä. Muista myös ottaa turvallisuusasiat huomioon, kun luistelet luonnossa yksin. Naskalit on ehdoton ja jokaisen luonnonjäällä olevan luistelijan pakkovaruste.

Laskettelu, lumilautailu ja lumikenkäily

Laskettelu, lumilautailu ja lumikenkäily

Jos nautit luonnosta ja vauhdista, laskettelu on juuri sinulle! Laskettelu kehittää yleiskuntoa ja sillä on positiviinen vaikutus terveyteen. Laskettelu on myös hyväksi kasvuikäisille, koska se kehittää niveliä ja vahvistaa luita. Laskettelutyylejä on niin paljon kuin laskettelijoita! Erilaiset freestyle-lajit, telemark ja vapaalasku voivat näyttää kaukaa hurjalta. Tekniikka on tietysti täysin eri kun laskettelee suksilla verrattuna lautaan. Aloittelijan on tärkeä oppia perusteet, joista ehkä tärkein on kaatua ja jarruttaa. Muista aina kunnioittaa rinnesääntöjä. Laskettelussa voi kehittyä hyvinkin nopeasti, ja lajia voi harrastaa myös ulkomailla.

Elämä voi olla hyvin hektistä ja moni etsii zen-tilaa lähtemällä kauas kapungin hälinästä luontoon. Lumikenkäily on mahtava tapa lähteä hakemaan rauhaa lumiseen metsään. Lumikenkäily sopii kaikenikäisille ja kaikenkuntoisille. Sitä voi tehdä perheen kanssa tai yksin. Lumikenkäily on samantyyppistä kuin peruskävely, paitsi jalkoja liikutellaan matalammalla laahaten ja niitä ikäänkuin laahataan. Lumi tuo vastusta ja se nostaa sykettä, tämä vaikuttaa positiviisesti verenkiertoon koko elimistössä. Ole valmis lihaskipuun reisissä ja pohkeissa! Lumikenkäilyyn voi myös ottaa sauvat mukaan ja silloin yläkroppa tekee myös työtä. Muutenkin luonnossa liikkuminen vähentää masentuneisuutta, se virkistää ja rentouttaa. Lumikenkiä ei tarvitse ostaa, ne voi myös vuokrata useilla paikkakunnilla. Muista ottaa terveellistä välipalaa mukaan ja nauttia maisemista!